Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pomáhat a chránit, či buzerovat a trápit?

Prodrav se páteční dopravní špičkou v Praze, obkrouživ zácpu u nehody na D1 jsem prosvištěl žírnou Hanou, abych se západem slunce na krátko opustil svou krásnou domovinu očekávající bouřky a přívalové deště. Toužíc po vysněném klidu v náručí Tater jsem stoupal za tichého broukání naftového motoru do valašských kopců. Krajina půvabná, provoz slábnoucí, rádio mile nevtíravé.

internet

Probuzení první, Horní Bečva. 

Vyloupnuv se ze zatáčky, kochajíc se krajinou (pokud vás napadne klasika českého filmu, „pane doktore, zase jste se kochal?“ tak podotýkám, že nejsem doktor) jsem uviděl hemžení policejních uniforem na parkovišti, hromadu volně poházených policejních aut po okolí. Podvědomě stlačuji brzdový pedál. Házím očko na tachometr. Nad padesátkou ta ručička byla. Sice ne moc, tak padesát dva. Ale byla. A je to tady. Červené světélko opisující horní polovinu kruhu ve výši ramen dospělého muže. Jak z vyhlášky. A je po idylce. „Dobrý večer pane řidiči, silniční kontrola, předložte….“ „Musím vylézt, mám je na zadku.“ Odpovídám. Kouká na mne jako na zjevení. „Doklady mám v zadní kapse kalhot. Sedím si na nich. Musím vystoupit.“ Dochází mu to. „Prosím.“ Vylézám ven. Policistu jde jistit kolega. Výborně. Je vidět, že jsou dobře sehraní. Otáčím se ke kolegovi a vytahuji doklady z kapsy. Kolega je nádherná blondýnka, metr šedesát, krásně souměrná, prostě holka jako z obrázku. Kdybych neměl brýle, odřel bych si oči o vozovku.

Třeštíc na ni bulvy vyndávám řidičák. Vojenský řidičák. Relikvii. Kolonky Tank, Obrněný transportér, vozidla bojových a zvláštních typů sice pobaví, nicméně neuspokojí. Jsa za blbce se omlouvám a vše uvádím na pravou míru. To už kolem mne stojí těch policajtů 6. Kromě blondýnky samí chlapi. Chytnuv dech jim vyčítám: „Chlapi tohle mi nedělejte, ta vaše kolegyně mne vyvedla z míry. Já jsem zvyklý jednat s chlapama a vy mi sem strčíte takovouhle nádhernou panenku.“ Hurónský řev. „Nic si z toho nedělejte, nás vyvádí z míry denně.“ Uklidňují mne. Kontrola probíhá důkladně, za chvíli je dokončena, jednání profesionální, solidní. Atmosféra příjemná. Jejich šéf na ně může být pyšný.

Probuzení druhé, Kolárovice

Absolvovav tobogán makovských serpentin kloužu na čtyřčičku brzdíc motorem do údolí Váhu. Vlevo stráň prorostlá jehličnany, vpravo louky spadající do údolí. Krásnou teplou noc ozdobenou hvězdičkami náhle oslepí záblesk. V zápětí je krajina prozářena záblesky červené a modré barvy. Že by už i zde v horách bujel zlozvyk pořádání ohňostrojů pro každou vhodnou i nevhodnou příležitost? Zvuk startující motorky vyrážející mým směrem mne vrací do reality. Jsem sice jediné viditelné vozidlo na silnici, ale raději tomu bláznovi uhýbám k výjezdu z polní cesty a pouštím ho. Motorka osvícená jako vánoční stromeček staví za mnou. Vzápětí mi těsně před čumák přistává neoznačená bílá felda. Typický Hollywood. Vylézají policajti.

„Dobrý večer pán vodič,…“ Vylézám z auta. Podávám policajtovi doklady a říkám: „Chlapci tady stojíme blbě, blokujete tou škodulí celý jízdní pruh. Já jsem vás akorát pouštěl před sebe.“ Kouká nechápavě, o blikajícím nápisu STOP a POLICIE asi v životě neslyšel, BESIP mu taky asi moc neříká, nicméně po té, co mu kamion málem srovnal u škodovky zrcátka, se rozhoduje. „O sto metrov je autobusová zastávka, poďme tam.“ Tak ideme. Kolona jak z filmu. Nejdřív škodule, pak já, a uzavírá to stále rozsvícený vánoční stromeček na dvou kolech. Na autobusové zastávce to už má rychlý a jednoznačný průběh. „Pán vodič, prekročili stě povolenú rýchlosť v obci. Peťdesiať euro. „?“ Šok. Jel jsem cca sedmdesát. To jo. Ale v obci? Nikde jsem žádný barák neviděl. Hájím se. Jaká obec? Od Makova tu jsou jenom lesy a louky. „O štyri kilometry vyššie je ceduľa začiatok obce a peťsto metrov odtialto je koniec. Stě v obci. Viete, tadialto chodia ludia na autobus.“ Vysvětluje. Zírám. Protože ráno a odpoledne odněkud bůh ví odkud lidi chodí na autobus, tak se z 5 km silnice 1. třídy udělá obec. A vznikne tak krásné výběrčí místo. Pochopil jsem. Zaplatil jsem. Nemaje eura v kapse, musel jsem pumpnout manželku. Tím mi byl trest významně, možná až nepřiměřeně zostřen. Těch cca 1300 Kč bolí, ale ty výčitky, to je očistec.

Bratia Slováci mi tak předvedli krásný příklad buzerace v rámci zákona. Proč pomáhat a chránit, když můžeme z moci úřední na místech která na to nevypadají omezit rychlost a v době klidu, kdy se nic neděje číhat a inkasovat?

Vážení a milí čtenáři, pokud pojedete na Slovensko, dejte si prosím na to pozor, ať zbytečně neplatíte jako já. Takových míst je tu prý víc.

Poznámka pro místní samosprávu: Vážení, co takhle omezit rychlost značkou na 60km v místech zastávek (ne v celém úseku) s dodatkovou tabulí platí v pracovní dny od 5 do 8hod a od 13 do 16 hod anebo ještě lépe udělat autobusovou zastávku přímo v obci a ne na silnici nad ní? 

Do dnešního dne jsem o pokutě již slyšel 12x.


Autor: Ivan Kratochvíl | sobota 1.8.2009 18:00 | karma článku: 42,51 | přečteno: 9794x
  • Další články autora

Ivan Kratochvíl

Vojáci v záloze zázrakem elitou antikonfliktních týmů PČR?

Patřím do skupiny bývalých policistů a vojáků. Řadím se mezi vlastence, kterým není lhostejný osud naší země. Té země, kterou jsme zdědili od svých otců a kterou bychom měli odevzdat zase naším dětem. Pokud možno krásnou.

23.2.2016 v 8:51 | Karma: 25,92 | Přečteno: 1771x | Diskuse| Ostatní

Ivan Kratochvíl

Velikonoční triduum

Kdo chtěl, mohl se zúčastnit velikonočního tridua v klášteře. Podmínka byla jediná. Včas se přihlásit a získat souhlas bratří. Povedlo se.

4.5.2011 v 10:46 | Karma: 15,87 | Přečteno: 1640x | Diskuse| Kultura

Ivan Kratochvíl

Ukrajinské gymnázium, aneb „Lopaty“ v Praze

Podle ještě nevyhodnoceného sčítání je v České republice 200 000 Ukrajinců. Dvěstě tisíc legálně přihlášených občanů Ukrajiny platících daně, zdravotní a sociální pojištění a ne zrovna malé poplatky za pracovní pobyt a víza, které musí pravidelně, rok co rok obnovovat. Pracujících, kteří sociální systém pouze dotují, protože v případě ztráty příjmů buď odcházejí, nebo je jim neprodlouženo vízum v ČR pro ztrátu příjmů.

22.4.2011 v 9:54 | Karma: 18,34 | Přečteno: 2480x | Diskuse| Kultura

Ivan Kratochvíl

Neplatíš? Smůla, nevyjedeš

Neplatiči, tuneláři, dlužníci trápí nejen naší ekonomiku, ale jsou problémem i v Rusku. Mohla by nás jejich opatření inspirovat? Jak to řeší? Nevím, zda demokraticky dle českého pohledu, ale velice účelně. Neplatíš, nevyjedeš.

5.9.2010 v 7:35 | Karma: 42,48 | Přečteno: 11259x | Diskuse| Ekonomika

Ivan Kratochvíl

Čecháček v Moskvě aneb vidlák v hotelu

Po úspěšném překonání vzdálenosti Praha Moskva v rovině fyzické, kulturní a společenské, po peripetiích v moskevském dopravním systému a bez platební karty, kterou jsem si „chytře“ nechal doma konečně vstupuji do prostoru hotelu, kde mám bydlet. Před dveřmi kouří frajer v teplákové soupravě. Evidentně slavnostní teplákové soupravě. Je na ni patřičně hrdý. Stoupá mi sebevědomí. Alespoň na okamžik.

15.7.2010 v 11:35 | Karma: 21,36 | Přečteno: 3040x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoliv kdekoliv, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 4021x
Jsem navždy mladý padesátník se zájmem o dění kolem sebe. Jsou témata která mi nejsou lhostejná a o nich hodlám psát.

Seznam rubrik

Oblíbené stránky